مشا

.: تفکر آن هنگام که می روم :.

مشا

.: تفکر آن هنگام که می روم :.

آداب وصل

وحید نصیری کیا | چهارشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

کتاب خواری1- نگاهی به کتاب آداب المریدین

این روزها سخن پیرامون سبک زندگی چه از نوع ایرانی-اسلامی اش و چه از نوع فرنگی اش بسیار است. مقاله و کتاب و همایش های مختلف هم در این باره کم نیستند. اما به لحاظ عملی چه گام هایی می توان برداشت.

اسلام به واسطه پیامبر(ص) با آموزه هایش سبک زندگی جدیدی بنیان نهاد که با سرعت زیادی در سرزمین‌های مختلف همه‌گیر شد. مهم ترین بخش سبک زندگی اسلامی-و البته هر سبک زندگی دیگری- نوع نگاه به جهان و رابطه انسان با خداست. رابطه ای که نباید در حد یک اندیشه بماند، باید در جای جای زندگی حضور داشته باشد و روابط مختلف انسان را شکل دهد. این ارتباط علاوه بر ایجاد نظام عملی برای فرد یک بخش مستقیم و بی واسطه هم دارد، و آن دعا و نیایش عبد با معبود است.

آنچه ما باید در تقابل سبک زندگی غربی و ایرانی-اسلامی، و در جهت توفق سبک زندگی اسلامی دنبال کنیم پررنگ کردن آن شالوده اصلی نظام جهان نگری اسلامی است که همان ارتباط با خداست. این راه کارها باید عملیاتی و قابل اجرا برای عموم مردم باشد. بازگرداندن روح و معرفت دعا در میان مردمان همواره از سوی بزرگان و علمای ربانی دنبال شده است. اما همواره علمای ربانی در دسترس ما نیستند. کتاب «آداب المریدین» با ویژگی های خاص خود دریچه ای است از عالَم دعا برای عامه مردم گشوده است.

آداب المریدین

کتابی که شبیه هست اما شبیه نیست!

«آداب المریدین» در ظاهر شبیه کتاب های منتخب ادعیه است، اما برخی ظرافت ها در تهیه و تولیدش آن را خاص کرده است. این کتاب برگرفته از کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهائی است که به آداب روزانه می پردازد در کنار برخی از اعمال هفته، ماه و سال. اعمال نیمه شب تا هنگام طلوع فجر، آداب و تعقیبات نماز صبح، اعمال مشترک صبح و شام، آداب نماز ظهر و عصر، اعمال خاص هنگام غروب و طلوع، آداب هنگام خواب و گزیده اعمال هفته و ماه و سال، فصل های هفتگانه این کتاب است.

اما ویژگی های خاص این کتاب: 

1. توصیه های علمای ربانی متأخر در حاشیه  برخی از اعمال یا شیوه انجام آنها و توصیه های اخلاقی و موعظه هایی از آن بزرگان، بسیار به جاست و گوهری نایاب. بزرگانی همچون آخوند مولی حسینقلی همدانی، علامه طباطبائی، میرزاجوادآقا ملکی تبریزی، شیخ محمد بهاری همدانی، علامه سید مهدی بحرالعلوم، مرحوم قاضی و... . 

برای مثال در ص 269 ذیل ختم اربعیت زیارت عاشورا دستور العملی از مرحوم علامه طباطبایی ذکر شده است: 

«روز دهم(عاشورا) همه زیارت را با صد لعن و سلام در مجلس واحد تمام کند، و در بقیه روزها، اولِ صبح زیارت عاشورا را تا لعن بخواند، و سپس تا پایان روز صد لعن و سلام بگوید، و هنگام غروب دنباله زیارت عاشورا را بخواند، و زیارت را تمام کند، و سپس نماز زیارت را به جا آورده؛ به این ترتیب گویی همه‏ی روز را در حال خواندن زیارت عاشورا بوده است.» 

2. مقدمه ای که مولفین کتاب در ابتدای کتاب آورده‏اند و می‏توان آن را کلیدهای طلایی سلوک خواند. نکات ناب و کلی که مبتنی بر آیات قرآن و احادیث و بیانات بزرگان بیان شده است. در بخشی از این مقدمه آمده است: 
«...در حدیث منقول از امام صادق علیه السلام به نقل از رسول اکرم (ص) آمده است:

أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا بنفسه وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا یُبَالِی عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْیَا عَلَى
 عُسْرٍ أَمْ عَلَى یُسْرٍ.

بهترین مردم کسی است که به عبادت عشق بورزد، و با تمام وجود با آن مأنوس شود، اوقات خود را به عبادت بگذراند، و برای او فرقی نکند که دنیا بر او سخت یا آسان بگذرد.

از این رو، عبادت و مناجات اولیای الهی نه تنها در حاشیه زندگی و اوقات فراغت آنها نیست، که در متن زندگی و جزئی از برنامه های کار شبانه روزی آنان محسوب می شود، و اصولاً تا روح مؤمن از دوام انس با حق بهره کامل نبرد، نمی تواند در فعالیت روزانه به درستی عمل به بندگی کند.»

3. در مواردی که خلاصه از مطلب ذکر شده است به منابع اصلی ارجاع داده شده است. از این ره گذر هم با کتاب های ارزشمند می توان آشنا شد و هم کتاب از اختصار خارج نشده.

4. ظاهر کتاب که جذابیت خاصی به آن داده است. جلد چرمی و منعطف، خط خوانا و زیبا و ظاهر شکیل کتاب در قطع پالتویی و استفاده از کاغذ مناسب، همراه داشتن کتاب را سهل کرده است. به نحوی که می توان کتاب را همواره با خود داشت و در اوقات مختلف از آن استفاده کرد.

این کتاب به همت محمد روحی و محمدتقی فیاض بخش گردآوری شده است که موسسه جلوه آن را در 304  صفحه و با قیمت9000  تومان چاپ کرده است.

برای تهیه این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی متن مراجعه کنید. همچنین می توانید برای سفارش تلفنی در تهران و شهرستان با شماره 9124715626 تماس بگیرید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی