مشا

.: تفکر آن هنگام که می روم :.

مشا

.: تفکر آن هنگام که می روم :.

راز قطعنامه

وحید نصیری کیا | شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶ ب.ظ | ۲ نظر

رازقطعنامهکتاب خواری 3- نگاهی به کتاب «راز قطعنامه»

اشاره: یک کتاب سیاسی-تاریخی معاصر است که مربوط به ماجرای پایان جنگ و پذیرش قطعنامه است. نقش حسن روحانی و گروه معروف به مجمع عقلا هم در آن اشاره شده است.

بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم، رابطه مستقیم با امریکا به عنوان یک سیاست اصلی پیگیری می شود. این سیاست و جریانی که آن را پیگیری می کند سعی دارد شرایط را به شکلی نشان دهد که اولاً رابطه و مذاکره با امریکا امری ناگزیر است و ثانیاً نتیجه آن دستاوردی بزرگ و عزت مندانه برای ملت ایران خواهد بود. گرچه در همین چندماهه خلاف واقع بودن این تصورات در حال روشن شدن است ولی خالی از لطف نیست علاوه بر تحلیل ایدئولوژیک این جریان، نگاهی تاریخی هم به پیشینه آن بیاندازیم.

این اولین بار نیست که این گروه حل مشکل را در رابطه با امریکا می بیند. این جریان همان جریانی است که قطعنامه 598 را به حضرت امام(ره) تحمیل کرد و جام زهر را به ایشان خوراند. به راستی چه کسانی باعث عقب نشینی امام از مواضع خود شدند که حتی تا چند روز قبل از پذیرش قطعنامه بر آن اصرار داشتند؟ اگر می‏خواهید پشتوانه تاریخی این جریان که کاملاً با همان آرایش در صحنه سیاسی کشور و روابط بین المللی نقش بازی می کند بشناسید کتاب «راز قطعنامه» بهترین منبع است. گرچه موضوع اصلی و محوری کتاب چگونگی تحمیل قطعنامه به امام از سوی جریانی خاص است ولی دو هدف دیگر هم پیرامون آن حاصل می شود. اولاً این جریان سیاسی با توجه به سوابق آن شناخته می شود و دوماً با توجه به اینکه این جریان همان سیاست را در مسایل جاری دنبال می کند، با فراگیری چنین تحلیلی در افکار عمومی از تکرار چنین واقعه‏ای می توان جلوگیری کرد.
در کتاب «راز قطعنامه» به چند موضوع محوری پرداخته شده است:

1. پایان جنگ بر خلاف نظر امام(ره)
آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجلس و فرمانده جنگ و عده دیگری در دولت وقت به هدایت میرحسین موسوی(نخست وزیر) از همان ابتدا بر خلاف نظر صریح امام(ره) و عده بسیاری از مسولان نظام و فرماندهان سپاه به دنبال ختم جنگ و صلح بودند.

2. کارشکنی و عدم حمایت از جبهه‏ ها
این جریان از همان ابتدا با کارشکنی در پشتیبانی از جبهه مقدمات شکست در عملیات ها را فراهم می کرده است. همچنین با دنبال کردن مسیرهای سیاسی علاوه بر عدم حمایت جدی و همه جانبه از جبهه ها ضعف روحیه رزمندگان را موجب می شده است.

3. ارائه گزارش های خلاف واقع از وضعیت اقتصادی و نظامی
در نهایت و در سال های پایانی جنگ  وقتی اصرار امام(ره) و فرماندهان جنگ را بر مقاومت و حل مسئله عراق را مشاهده می کنند ستاد جنگ را با همان افرادی که تاریخ عداوت آنها را با جمهوری اسلامی و ولایت فقیه روشن کرد، تشکیل می‏دهد. افرادی همچون میرحسین موسوی، سید محمدخاتمی و بهزاد نبوی. حاصل این ستاد و کارشکنی های آن در کنار گزارش های خلاف واقع مسئولان اقتصادی کشور، نامه فرمانده سپاه را موجب می شود. آخرین حلقه این سناریو جمع بندی وضعیت بحرانی کشور و ارائه آن به حضرت امام(ره) است که به ایشان چنین وانمود می کنند که شرایط کشور بحرانی است و در چنین شرایطی سقوط صدام تا سال ها ممکن نخواهد بود و کشور با ادامه جنگ دچار بحران خواهد شد. در حالی که همه این گزارش های خلاف واقع بود، مثلا به جهت اقتصادی تنها 15 درصد از بودجه صرف جنگ می شد که معادل بودجه کشور در زمان صلح است نه جنگ تمام عیار!!

همه این تلاش ها در شرایطی دنبال می شود که چندین ماه پیش از اعلام پذیرش قطعنامه از سوی امام خمینی(ره)، نماینده ایران در سازمان ملل اعلام می کند که ایران قطعنامه 598 را پذیرفته است!

قطعنامه ای که در آن هیچگاه عراق به عنوان متجاوز معرفی نشد و راه کاری برای تعیین غرامت جنگ و پرداخت آن مشخص نشده بود.
تمام سیاست های این جریان و اشتباه بودن آن زمانی مشخص شد که اولاً صدام بعد از پذیرش قطعنامه دوباره به ایران حمله کرد و تا نزدیک اهواز پیش رفت[غلط بودن تصور پذیرش صلح از سوی صدام و تایید حرف امام مبنی بر حمله دوباره صدام پس از صلح]. متجاوز اعلام نکردن صدام و عدم عقب نشینی صدام تا دوسال پس از پذیرفتن قطعنامه از خاک ایران و عدم تبادل اسرا. یعنی این جریان سیاسی نه تنها با تقابل با آرمان های امام حرکت کرد بلکه نتوانست هیچ دستاورد قابل قبولی از تلاش های پشت پرده دیپلماتیک حاصل کند و صرفاً پیروزی عزتمندانه را با یک صلح ذلت بار عوض کرد.
لازم به ذکر است که تبادل اسرا، عقب نشینی از خاک ایران و اعلام صوری عراق به عنوان متجاوز صرفاً به خاطر جنگ عراق با کویت صورت گرفت. این در حالی است که این جریان هنوز هم از قطعنامه 598 به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک یاد می کند!

اما این تمام حرف کتاب نیست گرچه محور اصلی کتاب قطعنامه 598 است. شاهکار های این جریان همین یک مورد نیست. یکی از کسانی که در کارشکنی در پشتیبانی سپاه نقش عمده ای ایفا می کرده است آقای بهزاد نبوی به عنوان دست راست میرحسین موسوی و وزیر صنایع سنگین دولت است. سیر تطور این شخصیت خیلی جالب است. چگونه کسی از یک خانواده غیرمذهبی و عقایدی التقاطی به سمت های بالا و حساس می‏رسد و می تواند چنین نقش هایی بازی کند! گرچه خیانت بهزاد نبوی که در کتاب به آن اشاره شده است متعدد است، ولی عجیب ترین آنها ماجرای مذاکره برای آزاد کردن کارمندان لانه جاسوسی است. طی این توافق علاوه بر اینکه هیچ امتیازی از طرف مقابل گرفته نمی شود[حتی یک امتیاز! بازگرداندن اموال شاه، بازگرداندن اموال بلوکه شده ایران در امریکا، تحویل اموال ایران در امریکا که پول آن پرداخت شده بود و ...] امتیاز هایی به طرف مقابل داده می شود که نماینده امریکایی هم از آن تعجب می کند!

وارن کریستوفر(سرپرست هیئت مذاکره کننده امریکایی) بعدها در کتاب«تجربه یک بحران» می نویسد: «شگفت آور این است که بازپرداخت دیون بانکی به صورت یکجا نه خواست بانک های آمریکایی بود و نه دولت امریکا...این خود ایرانی ها[بهزاد نبوی] بودند که در یک تغییر موضع ناگهانی و تنها 5 روز قبل از آزادی گروگان ها، اعلام کردند که ترجیح می‏دهند اکثر دیون بانکی را یکجا پرداخت کنند.» -ص 140 کتاب راز قطعنامه.
این تنها یکی از امتیازات داده شده از سوی نماینده ایران یا بهتر بگوییم نماینده امریکا بوده است.
مطلب دومی که در کتاب آمده است تشکیل «مجمع عقلا»! در مجلس شورای اسلامی در سال 64 به گرانندگی آقای حسن  روحانی است که بحث هایی در مورد برقراری صلح انجام می دادند.  جالب است که خود آقای هاشمی در خاطرات خود می نویسد: «امام این گروه را سرجای خود نشاند.» با این حال این گروه به فعالیت خود ادامه می دهد!

همچنین گلایه های و اختلافات سپاه از عدم حمایت مسئول پدافند هوایی کشور یعنی آقای حسن روحانی هم به چشم می خورد.
جالب است که همه کسانی که قرار است به دستور صریح امام از جنگ حمایت کنند خودشان مخالف ادامه جنگ هستند و به هر صورتی که هست می خواهند با کارشکنی و گزارش های خلاف واقع امام، فرماندهان سپاه و مردم را ناچار به پذیرش قطعنامه کنند.

جریان دیگری که باز هم طرف امریکایی کلاه بر سر تیم مذاکره کننده می گذارد ماجرای گروگان های هواپیمایی تی دبلیو ای است، که باز هم بدون هیچ دستاوردی انجام می شود.

نکته مهم کتاب منابع این کتاب است. این کتاب بیشتر بر پایه سخنان صریح و مستند امام خمینی(ره)، یادداشت های روزانه آقای هاشمی، مقالات و مصاحبه های فرماندهان جنگ و دیگر مسولین کشور نوشته شده است نه برپایه حدس و گمان و تحلیل های یک جانبه. گرچه در برخی از موارد در ذهن مخاطب سوالاتی پیش می‏آید که باید به آنها پاسخ داد.
به هر حال این کتاب علاوه بر شناساندن عوامل تحمیل قطعنامه به امام خمینی ره دو نتیجه کلی در بردارد. اول خودباختگی این جریان در مقابل غرب و عدم اتکا به ایمان راسخ و وعده های الهی و دوم عدم توانایی و شکست این جریان در  تلاش های دیپلماتیک. جریانی که با همین دو ویژگی رابطه با امریکا را فراتر از مسئله هسته‏ای دنبال می کند و پیش از این هم دنبال می کرده. جریانی که برای دومین بار  بدون هیچ حاصل اقتصادی برای ملت ایران تاسیسات هسته ای کشور را تحت شرایط خفت باری به تعطیلی کشاند.

کتاب «راز قطعنامه» نوشته کامران غضنفری در 320 صفحه  اردی‏بهشت92 توسط انتشارات کیهان منتشر شده است. قیمت چاپ دهم این کتاب 12500 تومان است. جهت تهیه این کتاب در تهران می توانید به فروشگاه کیهان مراجعه کنید. همچنین برای خرید پستی این کتاب کافی است عدد 3 را در تهران و 4 را در غیرتهران به شماره 9124715626 پیامک کنید و پس از پرداخت هزینه کتاب و هزینه ارسال(3-4هزارتومان) کتاب را درب منزل دریافت کنید.

نظرات  (۲)

سلام شیخنا
مبارک باشه! خبر میکردی زودتر میومدم دیدارتون.
بعضی جاها، احساس میکنم یخورده آشفته تر از قبل مینویسی. همین
در هر حال ارادتمندم ...

پاسخ:
سلام عرض ارادت
آشفته تر از قبل
خوب اومدی! یخوردشم همین طور :)
ارادت مندیم
اون سلسله دروس هم نوشتم حوصله نکردم هنوز تایپ کنم ایمیل کنم
  • روح الله فاضل
  • کتاب رو ایام تعطیلات نوروز خواندم .کتاب روشنگرانه و خوبیست اما مشکلی که دارد این است که به شدت از ادبیات "کیهانیسم" متاثر است، در حالی که این محتوای غنی اگر با ادبیاتی درخور آمیخته می‌شد کتاب بسیار بسیار بهتر از این از آب درمی‌آمد؛ گرچه همین طور با همین سبک نگارش نیز کتاب بسیار خوب و خواندنی است...


    پاسخ:
    قطعااینکه این کتاب رو انتشارات کیهان چاپ کرده باعث یکسری موضع گیری های از پیش تعیین شده
    و این ادبیات کتاب های نیمه پنهان بر آن حاکمه
    البته شاید خوب باشه شاید هم بد
    و شاید نه خوب نه بد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی